De ontdekking van Nicaragua’s Flor de Caña Rum
Nicaragua is niet alleen de place-to-be voor avontuurlijke activiteiten en mooie natuur. Er wordt namelijk ook de beroemde én 100% milieuvriendelijke rum gemaakt!
Dan heb ik het inderdaad over Flor de Caña, het vooraanstaande rum merk geproduceerd door Compania Licorera de Nicaragua. De productie van deze rum dateert zelfs al van 1890! Pas in 1937 werd Flor de Caña officieel gelanceerd op de Nicaraguaanse markt. Tegen 1990 bezat Flor de Caña de grootste reserves aan gerijpte rum ter wereld.
De productie gaat vandaag nog steeds door en (raad eens..) het is een van de hoogtepunten van mijn reis in Nicaragua!
Ik heb enorm veel dingen ontdekt over dit bekende rum merk en ik kan niet wachten om het met jou te delen!
We starten bij de productie.
Flor de Caña rum: hoe wordt het gemaakt?
De rum wordt gemaakt van melasse en wordt vijf keer gedistilleerd(met 100% hernieuwbare energie) tijdens de productiefase. Elke rum is natuurlijk gerijpt, zonder suiker, toevoegingen of kunstmatige ingrediënten en verrijkt door een actieve vulkaan.
Je mag je handen wassen met de rum om te bewijzen dat er geen suiker in zit. Voeg er suiker aan toe en je bent verzekerd van een kater.
Het rijpen is een belangrijke factor voor de rum. Zo heeft de huidige lijn van het merk vijf varianten die in smaak verschillen, eentje die vier jaar gerijpt is, twee soorten “super-premium” rum die zeven jaar gerijpt zijn en daarnaast promoot het bedrijf ook drie varianten van “ultra-premium” rum die 12 tot 18 jaar gerijpt zijn. In 2013 lanceerde het bedrijf met trots de nieuwste Flor de Caña Centenario 25 rum, die (je raadde het al) 25 jaar gerijpt is! (Een rum die dus 2 decennia nodig had om te rijpen!)
Volgens Mr. Robert Collins, de managing director van het merk, toont deze Centenario 25 rum Flor de Caña als een uniek, modern en ultra-premium product, exact wat het bedrijf nodig had om te voldoen aan de wensen van de fans wereldwijd. Het was ook gemaakt om de waarde van het merk te verhogen en om een groter publiek op de globale markt aan te trekken.
Tegenwoordig wint Flor de Caña, Nicaragua’s handelsmerk in “slow-aged” rum, aan populariteit en het wordt door vele prestigieuze organisaties erkend zoals de International Wine and Spirit Competition (IWSC). Dit is de meest gerespecteerde organisatie die zich focust op het bekronen van kwaliteit wereldwijd, met meer dan 400 experts over de hele wereld die producten van meer dan 90 landen beoordelen.
Ik mocht daarna enkele varianten van Flor de Caña proeven en wat ik je kan zeggen is dat ze allemaal zoet ruiken (en dat zonder suiker) en ze hebben een fruitig aroma naast een vleugje donkere cacao, amandel en houtsmaak. (Sorry, ik ben redelijk slecht in het beschrijven van zo’n dingen, misschien kan je beter zelf eens proeven?)
Nu we klaar zijn met de productie wil ik het graag hebben over een ander aspect, eigenlijk het belangrijkste, dat ik ontdekt heb over dit rum-familiebedrijf.
Flor de Caña: een duurzaam merk
Ik heb reeds besproken wat “duurzaamheid” is. Het betekent onder andere het creëren van een goede impact op de gemeenschap. Ik deel dan ook graag hoe dit premium rum merk dat doet!
Flor de Caña is doorheen de jaren enorm toegewijd, niet alleen naar hun medewerkers toe maar nog belangrijker, aan de lokale gemeenschap. Elk jaar investeert het merk immers in verschillende projecten rond gezondheid, infrastructuur en onderwijs.
Sinds 1951 investeert Flor de Caña bijvoorbeeld in het lokale ziekenhuis dat op hun beurt gratis medische zorgen en medicatie biedt aan medewerkers van het bedrijf en hun families. Zo hebben er al 2500 geboortes en meer dan 7100 operaties plaatsgevonden in het ziekenhuis.
De aanleg van wegen en parken in het stadscentrum werden mogelijk gemaakt door de investering van het merk in dit project.
Flor de Caña investeert eveneens geld in lokale scholen die lager en middelbaar onderwijs aanbieden. In de laatste tien jaar heeft het programma meer dan 2500 studiebeurzen uitgereikt en 1456 afgestudeerden voortgebracht. Al dit was mogelijk door de steun van het merk aan dat programma.
Mijn rondleiding bij Flor de Caña loopt ten einde maar ik heb zoveel geleerd over dit bedrijf. Het is bijvoorbeeld meer dan een merk dat zijn unieke smaak van ‘slow-aged’ rum in de verf zet. Het is ook een bedrijf dat zich inzet voor een positieve sociale impact op de gemeenschap. En dat is nu net iets waardoor de prijzen en erkenningen die Flor de Caña ontvangt meer dan verdiend zijn!