Top
Charlotte Noël van TravelRebel - Duurzame roadtrips met elektrische wagens

Alle voordelen op een rij

Er is al veel gezegd en geschreven over elektrisch rijden. Veel tegenstrijdige informatie ook. Als modale burger weet je niet meer wat nu te geloven. Is een elektrische auto echt voordeliger en is het wel degelijk zoveel duurzamer dan een wagen met verbrandingsmotor? Ik zocht alle voordelen van elektrisch rijden voor je uit.

Charlotte Noël van TravelRebel- Duurzame roadtrips met elektrische wagens

1 Welzijn en milieu

Één van de voornaamste redenen om voor elektrisch rijden te kiezen is uiteraard het milieu. Diesel- en benzinewagens brengen enorme schade toe aan moeder natuur. Iedereen is het daarover eens en de bewijzen zijn er. De miljoenen uitlaatgassen die dagelijks de atmosfeer ingejaagd worden dragen voor een groot stuk bij aan het welbekende broeikaseffect en alle gevolgen ervan. Bovendien zijn de uitlaatgassen met het bijhorende fijnstof en roet een aanslag op onze gezondheid. Een gezonde, frisse neus halen in een stad vol vervuilende wagens is stilaan onmogelijk geworden. Fossiele brandstoffen zijn ook eindig. Ooit zullen ze erg schaars worden en dat zal zich vertalen in hogere prijzen. Bovendien hebben we aardolie nog nodig voor andere, belangrijkere doeleinden zoals het produceren van geneesmiddelen.

Een elektrische auto leent zich ertoe om volledig duurzaam opgeladen te worden. Zo kan je hem perfect opladen met de energie van je zonnepanelen. Handig wanneer je er toch op het dak van je woning hebt staan en met energie teveel zit tijdens de zomer. Dan staat je elektrische auto dankbaar te wachten op een nieuwe oplaadbeurt. Sterker nog, intussen zijn ook de eerste wagens met ingebouwde zonnepanelen in productie gegaan. Een lange roadtrip zal je er (nog) niet mee kunnen maken maar het zorgt wel voor extra gratis stroom.

De batterijen van je elektrische bolide gaan minstens zo’n acht jaar mee. Dat is althans wat de merken je beloven en waar je ook de garantie voor krijgt. Zijn ze echt versleten, dan kan 98% van de batterijen gerecycled worden. Kijken we daarentegen naar traditionele verbrandingsmotoren, dan hebben die op acht jaar tijd al heel wat afval en vervuiling met zich meegebracht. Denk maar aan alle onderdelen die je in die tijd hebt moeten vervangen en alle vloeistoffen die je motor heeft verbruikt. Het milieu zal dus wel degelijk baat hebben bij elektrificatie van onze mobiliteit.

Duurzame roadtrips: waarom je volgende wagen elektrisch moet zijn
Charlotte Noël van TravelRebel - Duurzame roadtrips met elektrische wagens

2 Het scheelt in de portemonnee

OK, elektriciteit is niet gratis en je betaalt ook aardig wat meer voor de aanschaf van een elektrische wagen. Toch scheelt het wel degelijk heel wat euro’s in de portemonnee wanneer je voor een elektromotor kiest. Zeker op de lange termijn kan je er mooi profijt uithalen en zal de grotere investering zich zeker terugbetalen.

Ben je ook aan het overwegen om je oude wagen te verkopen? Neem dan zeker een kijkje op Brandstof vs elektriciteit

Momenteel staan de brandstofprijzen van diesel en benzine ongeveer gelijk. In België betaal je nu tussen de € 1,20 en € 1,30 per liter diesel of benzine. Dit is echter een momentopname. De prijzen hebben al veel hoger gestaan en fluctueren voortdurend. Een elektrische wagen opladen in België kost je maximaal € 0,19 per kilowattuur, beduidend minder.

Als we uitgaan van een tank van 40 liter betaal je € 48 tot € 52 aan brandstof per tankbeurt waar je gemiddeld zo’n 600 kilometer ver mee komt. Om 600 kilometer af te leggen met een elektrische wagen heb je gemiddeld twee oplaadbeurten en 102 kilowattuur nodig, wat je in totaal iets meer dan € 19 kost. Je bent dus steeds op weg voor minder dan de helft van de prijs.

https://www.sikmedia.be/
Verkoop nu uw auto

Fiscaal voordelig

Meer dan ooit worden vervuilende auto’s zwaar belast. De CO2-uitstoot van je wagen bepaalt vandaag mee de taksen die je betaalt. Nieuwe wagens met een verbrandingsmotor hebben hun uitstoot de laatste jaren gelukkig sterk gereduceerd. Toch zal je voor de heren van de belastingadministratie nog steeds jaarlijks een flink bedrag op hun rekening mogen overschrijven. Voor de gemiddelde nieuwe kleine stadswagen met een bescheiden motor en weinig CO2-uitstoot betaal je nog altijd € 222 (met eventueel enkele procenten aftrek) jaarlijkse wegentaks. Kies je voor een wagen met meer vermogen dan kost het je al snel € 500 of meer per jaar. Koop je daarentegen een elektrische wagen, dan ben je van deze taks vrijgesteld. Een mooi bedrag dus dat je jaarlijks bespaart.

Een elektrische auto laat je bovendien niet alleen jaarlijks wegentaks besparen, ook van de belasting voor inverkeerstelling (BIV) ben je vrijgesteld. Alweer zo’n € 500 tot zelfs meer dan € 1000 die je in de geldbuidel kan laten zitten bij de aankoop van een elektrische wagen.

Besparen op onderhoud

We hadden het al over de energiekosten en taksen maar ook het onderhoud van je elektrische wagen zal veel voordeliger uitkomen. Dat komt omdat er veel minder slijtage onderdelen zijn in vergelijking met auto’s met een verbrandingsmotor. Denk maar aan lucht- en oliefilters, de brandstofpomp, de versnellingsbak en de uitlaat. De bijbehorende vloeistoffen zal je ook niet moeten aankopen of heb je in veel mindere mate nodig. Een onderhoud van een elektrische auto is doorgaans minstens de helft zo goedkoop en bovendien is er minder snel nazicht nodig.

Rijden met een elektrische wagen - de voordelen - Tesla TravelRebel
Foto door SIK Media

Omdat elektrische wagens veel minder slijtage onderdelen hebben gaan ze ook langer mee. Een onderhoud omvat meestal alleen nazicht van de accu, de remmen, de koeling en software-updates. Alleen je banden kunnen wat sneller aan vervanging toe zijn vanwege de hogere koppel en het extra gewicht van de batterijen. Je remmen daarentegen gaan langer mee omdat je regeneratief kan remmen. Dit betekent dat de motor bij het vertragen in omgekeerde richting gaat draaien om weerstand te geven op de motor. Het zorgt voor minder snelle slijtage van de remmen maar het wekt ook nieuwe energie op voor de batterij wat je rijbereik bevordert.

3 Snelle acceleratie voor een aangename rijervaring 

Elektrische wagens hebben een elektromotor met veel koppel. Dit zorgt ervoor dat je steeds vlot uit de startblokken kan schieten, wat het rijden erg aangenaam maakt. Je hoeft niet te schakelen en kan steeds profiteren van het volledige vermogen van de batterijen. Dit is niet het geval bij een verbrandingsmotor waarbij je vaak nog moet schakelen en die eerst warm moet lopen om optimale prestaties te leveren.

4 Het comfort

Je zal altijd voor- en tegenstanders hebben, maar voor veel mensen is de stilte van een elektrische wagen een grote luxe. De motor werkt bijna geruisloos en je hebt geen last van trillingen. Voor degenen die toch heimwee hebben naar het klassieke, sportieve motorgeluid tijdens het rijden zijn er in sommige elektrische auto’s ook audiosystemen die een subtiel motorgeluid kunnen nabootsen.

Een elektrische motor werkt volautomatisch. Je hoeft dus niet meer te schakelen. Een groot comfort voor velen onder ons, zeker wanneer je bijvoorbeeld in een accordeonfile staat en voortdurend moet afremmen en vertrekken. Bovendien zijn er tegenwoordig ook elektrische wagens die rijden met slechts één pedaal. Duw je op het pedaal, dan rijd je sneller. Laat je de pedaal meer los, dan rijd je trager en zal de wagen automatisch beginnen afremmen op de motor.

Voor velen is ‘s avonds gaan tanken na een lange werkdag geen leuke bezigheid. Heb je een elektrische wagen, dan kan je van dit gegeven volledig afscheid nemen. Je kan je auto gewoon thuis opladen via het stopcontact of aan een laadpaal op het werk.

Tekst & foto’s door TravelRebel Siemon

5 Veilig

Een elektrische auto weegt veelal meer dan een auto met een traditionele verbrandingsmotor. Dit komt door de zware batterijen die erin zitten. Klinkt als een nadeel maar qua vermogen zal je er weinig last van hebben. Bovendien maakt het de auto veiliger. Het chassis wint door de batterijen in de bodem namelijk aan stevigheid en het zwaartepunt van de wagen ligt lager en in het midden. In vergelijking met een traditionele verbrandingsmotor, die meestal vooraan in de auto is geplaatst, zorgt het voor meer stabiliteit op de weg.

In tegenstelling tot wat sommigen denken zijn batterijen ook veel veiliger dan rijden op brandbare vloeistoffen. Bij een ongeluk worden de batterijen in een milliseconde uitgeschakeld en ze zijn enorm goed geïsoleerd. Een explosie bij een ongeluk, die bij verbrandingsmotoren kan ontstaan, is op die manier zo goed als uitgesloten bij elektromotoren. 

6 Je mag alle LEZ-zones binnen

De meest vervuilende auto’s mogen steden als Antwerpen, Gent en Brussel sinds 2020 niet meer in. Meer steden zullen volgen en de normen zullen ook steeds strenger worden. Zo mogen vandaag auto’s met EURO 4-norm en lager niet meer binnen in Antwerpen en Gent. Vanaf 2025 zullen ook wagens met EURO 5-norm niet meer binnen mogen. Andere grote steden in Europa hebben eveneens lage emissiezones ingevoerd. Enkele steden hebben zelfs de intentie om vanaf 2030 geen wagens op fossiele brandstoffen meer toe te laten. Met een wagen met verbrandingsmotor zal je dus niet oneindig overal worden toegelaten. Ben je van plan een nieuwe wagen te kopen en hier lang mee te blijven rijden, dan is een elektrische wagen zeker het overwegen waard.

Conclusie

De vloot van de autofabrikanten wordt traag maar gestaag meer en meer elektrisch en we zullen als consumenten dan ook moeten volgen. Enkele jaren geleden waren elektrische wagens nog een uitzonderlijke verschijning in het straatbeeld maar die tijd is stilaan voorbij. Autofabrikanten zetten alles op alles. Degenen die niet voldoen aan de strenge ecologische normen zullen binnenkort immers monsterboetes ontvangen. Heel wat fabrikanten willen daarom binnen een vijftal jaar voor elk model een elektrische variant hebben. Gelukkig kunnen we concluderen dat elektrisch rijden wel degelijk heel wat voordelen heeft.

Voordelen van elektrische wagens - Duurzame roadtrips met TravelRebel
Voordelen van elektrische wagens - Duurzame roadtrips met TravelRebel

post a comment